fbpx

Kilaža u trudnoći, kilogrami u trudnoći, šta je normalna kilaža?

Očigledno je da je dobijanje na kilaži u trudnoći normalno, poželjno i uobičajeno tokom drugog stanja. Postavlja se pitanje koliko je normalno kilograma dobiti u toku trudnoće i kako pripremiti svoje telo da adekvatno reaguje na promene koje mu slede.

Da li je potrebno da jedete za dvoje?

To da se u trudnoći “jede za dvoje” je često olako izrečena rečenica i uopšte nije tačna, čak je vrlo opasan mit. Prosečnoj ženi je dnevno potrebno oko 2.000 kalorija. Na tu količinu majkama je dovoljno da dodaju između 300 i 500 kalorija dnevno u odnosu na period pre začeća kako bi trudnoća prošla bez komplikacija.

Dobijanje kilograma u trudnoći zavisiće od mnogo faktora kao što su metabolizam, genetika kao i to koliko ćete biti aktivni. Ishrana mora biti izbalansirana, a umesto doručka, ručka i večere treba se koncentrisati na pet do šest malih obroka tokom dana.

Uvek je dobro imati grickalice poput orašastih plodova, krekera, sušenog voća, ili jogurta uz sebe. Jedna od sjajnih strana trudnoće je i to što se preporučuje konzumiranje sladoleda i putera od kikirikija!

Ukoliko volite omlete, krem sir, pavlaku i sireve – slobodno ih jedite jer su to namirnice koje se preporučuju u trudnoći. Treba izbegavati prženu, brzu i previše začinjenu hranu, a ne treba piti gazirane sokove.

Kada su u pitanju mlečni proizvodi koji su preporučljivi – treba samo paziti i gledati da imaju nešto manji procenat mlečnih masti u sebi.

Upravo su vaši ishrana i način život najbitniji za pravilan razvoj bebe. U drugom stanju je jako bitno koristiti prave namirnice, ali ne samo to – već je u ishranu potrebno ubaciti i neke suplemente koji dodaju nutritivnu vrednost hrani i obezbeđuju Vam neophodne hranljive materije za rast i razvoj bebe.

Koliko trudnica sme da se ugoji?

Ne postoji univerzalni broj kilograma koji je idealan za drugo stranje, sve to zavisi od mnogo faktora. Naravno da je najbolje posavetovati se sa stručnim licem oko ovog pitanja, ali ipak se mogu izneti neki generalni zaključci kada je kilaža u trudnoći u pitanju.

Ukoliko ste na normalnoj kilaži normalno je da se tokom devet meseci drugog stanja ugojite od 10 do 15 kilograma, a ta dodatna kilaža u trudnoći se ovako raspoređuje:

Nešto mršavije dame bi trebalo da se ugoje 12 do 18 kilograma, a one sa viškom kilograma od 6 do 11 kg.

Ovo je naravno slučaj ukoliko ste trudni sa jednim detetom. Ukoliko su u pitanju blizanci granice se pomeraju . U tom slučaju žene sa normalnom kilažom treba da se ugoje 16 do 25 kg, a one sa viškom kilograma između 14 i 22 kg. Ako ste ipak mršaviji  trebalo bi da dodate između 19 i 28 kilograma ukoliko nosite blizance.

Kako pratiti kilažu u trudnoći?

Kilaža u trudnoći

Tokom cele trudnoće se treba redovno meriti i ukoliko ne budete vodili računa o svojoj težini to može imati ozbiljne posledice. Ipak, nije dovoljno ni jednostavno praćenje kilaže u trudnoći, najbolje je pratiti sledeće savete:

– Merite se u isto doba dana

– Pokušajte da se na vagi nađete uvek u istoj odeći

– Bitno je i uvek se meriti na istoj vagi

Dok je odlično meriti se u isto doba dana nikako se ne treba meriti svaki dan. To može biti stresno i previše zamarajuće, tako da je najbolje proveriti kilažu u trudnoći jednom nedeljno. Minimum je merenje jednom mesečno, najbolje tokom mesečnog pregleda.

Premala ili prevelika kilaža u trudnoći

Ono što je važno naglasiti je da je ovo jako bitna tema o kojoj se mora razgovarati sa pažljivo izabranim lekarom. Kao što previše nagomilanih kilograma tokom trudnoće može štetiti Vašoj bebi, takođe veliki problem može predstavljati i premala kilaža u trudnoći.

Ako se ugojite previše, rizikujete da dobijete dijabetes, povišen pritisak, a mogu se javiti i problemi tokom porođaja. Uz to, trudnice koje nabace previše kilograma imaju veću verovatnoću za stvaranje strija na koži, koje potom ostaju i skoro ih se je nemoguće rešiti.

Dobijanje kilograma se u trudnoći dešava iz nedelje u nedelju, a osim šire slike treba obratiti pažnju i na manje periode vremena. Ukoliko se ugojite više od 1.5 kg u bilo kojoj nedelji drugog trimestra ili 1.1 kg tokom trećeg trimestra može doći do preeklampsije, komplikacije trudnoće koju karakterišu visok pritisak, otoci i belančevine u mokraći.

Ipak jako je bitno naglasiti da se nikako ne sme eksperimentisati sa dijetama tokom trudnoće. Jedine dijete koje su dozvoljene su one koje vam prepiše lekar. Drugo stanje nije vreme kada je linija najvažnija, već je najvažnije da svom detetu obezbedite dovoljno kvalitetnih i hranljivih materija za pravilan rast i razvoj.

Sa druge strane mnoge buduće mame se pitaju – da li sam previše mršava za trudnicu. Pitanje je opravdano, jer ako se ugojite premalo postoji rizik od prevremenog rođenja, kao i rizik da će beba biti premala. Uz to idu mnoge komplikacije po rođenju, kako za bebu tako i za mamu. Kada su kraći periodi u pitanju – za mame koje se ne ugoje ni malo u dve uzastopne nedelje između četvrtog i osmog meseca , to je znak da nešto nije u redu. To je još jedna situacija u kojoj bi se morali obavezno posavetovati sa lekarom.

No ukoliko se gojite u tempu naznačenom iznad  – sve bi trebalo da bude u redu.

Kako izgubiti kilograme nakon porođaja?

Pošto smo prošli najbitnije stvari koje se tiču viška ili manjka kilograma u trudnoći, ostaje nam da se pozabavimo još jednom temom, onom koja dolazi posle rođenja deteta.

Normalna kilaža u trudnoći se osetno razlikuje od kilaže koju želite u postporođajnom periodu i to ume biti jako frustrirajuće. Proces je dug i često prilično spor. Dok neke mame uspevaju da se vrate na pređašnju težinu i za manje od šest meseci – nekima je za to potrebno i više od godinu dana. Takođe, ukoliko ste već imali trudnoću iza sebe – nemojte očekivati da ćete smršati na isti način i istim tempom kao prethodni put. Svako novo dete je novo iskustvo i telo može potpuno drugačije reagovati na naredni izazov.

Nikako se ne sme preterivati i jako je štetno mršaviti previše brzo. Telu je trebalo devet meseci za dobijanje kilograma u trudnoći, pa je potrebno da i obrnuti proces potraje neko vreme.

Ukoliko previše brzo smršate možete imati ozbiljne zdravstvene probleme. Dešava se da ostanete bez mleka u grudima, a u ovakvim slučajevima su česti problemi sa žuči.

Saveti za mršavljenje nakon porođaja

Prvi i logičan savet je da budete što aktivniji. Lagan trening je dozvoljen čak i u trudnoći, a najbitnije je da imate što više aktivnosti koje nisu toliko teške.

Kada ne morate da idete prevozom, kolima ili taksijem – prošetajte. Umesto liftom idite stepenicama i ako dnevno budete aktivni bar 30 minuta to bi trebalo da bude dovoljno.

Osim fizičke aktivnosti – evo još nekih korisnih saveta za smanjenje kilaže posle trudnoće.

– Dojenje zapravo pomaže! Naučno je utvrđeno da kod nekih žena dojenje utiče na smanjivanje kilaže, iako mnoge mame smatraju da su zbog većih grudi zapravo teže. To je još jedna jako štetna zabluda kojoj se treba odupreti.

– Zamenite kaloričnu hranu nečim sličnim, možda ukusnijim. Primeri su svuda oko Vas. Umesto punomasnog mleka koristite ono sa manjim procentom masti, umesto pomfrita napravite pire krompir, a umesto sušenog voća pojedite neko sveže. Umesto čokolade ili keksa takođe uzmite voće, umesto svinjetine piletinu itd.

– Pazite na porcije. Potrudite se da Vaša porcija bude dovoljno hranljiva i da sadrži dovoljno kalorija i koncentrišite se na kvalitet pre kvantiteta. Ne dozvolite da vas stres koji je jako čest u danima nakon trudnoće natera da probate da ga odagnate hranom.

– Jedite “kabasto”. Dakle treba vam hrana koja će vam napuniti želudac i najesti vas ali da nije previše kalorična. U pitanju su sveže povrće i voće (posebno lubenice), riba, a pogotovo je dobro piti mnogo vode.

– Unos masti je jako bitan. Ovde je takođe jako bitan kvalitet. Između 25 i 35% kalorija koje dnevno unesete trebalo bi da dolazi od masti. No nisu sve masti iste, pa je tako preporučljivo u ishrani imati maslinovo i suncokretovo ulje, avokado, orašaste plodove, tofu, soju i lososa. Treba smanjiti unos teletine, starih sireva i putera, a trans-masne kiseline bi trebalo što više izbaciti iz upotrebe. A kao i tokom trudnoće i posle nje treba izbegavati dijete.

PAŽLJIVO, STRPLJIVO, POD NADZOROM

Normalna kilaža u trudnoći je nešto veća od normalne kilaže pre trudnoće i to je osnovna stvar koju morate znati. Dobijanje kilograma u trudnoći je ne samo normalno, već i poželjno. Vrlo je bitno znati i da nije svakoj ženi potreban isti broj dodatnih kilograma i da taj broj zavisi od genetike, građe, prvobitne kilaže i mnogih drugih faktora.

Situacija se ne sme oteti kontroli i mora se pratiti. Tokom drugog stanja je neophodno da se redovno merite kako biste imali situaciju pod kontrolom, a pri pojavi bilo kakvih anomalija treba se javiti lekaru.

Naravno da morate paziti na ishranu, kako tokom trudnoće, tako i po porođaju, a iako je prilično rašireno mišljenje da se fizička aktivnost treba svesti na minimum – to nije tačno. Lagani treninzi su blagotvorni za mamu i bebu, a fizička aktivnost je ključ povratka tela u prvobitno stanje po dolasku bebe na svet. Tokom trudnoće su strogo zabranjene dijete, a one nisu preporučljive ni nakon porođaja.

Treba raskrstiti i sa mitom o tome da trudnice  jedu “za dvoje” ili “za troje”, jer je budućoj mami potrebno 300 do 500 dodatnih kalorija dnevno.

Dobijanje kilograma je jako bitna tema i o tome se mora voditi računa, a ključni koraci za to su:

– Konstantno savetovanje sa lekarom

– Izbalansirana ishrana koja sadrži hranljive materije

Dodavanje neophodnih suplemenata u ishrani

– Praćenje situacije

– Umerenost i kada je dobijanje kilograma i kada je mršavljenje nakon trudnoće u pitanju